Menu

  • Facebook Slowly Veggie Polska
  • Instagram Slowly Veggie Polska
  • Kanał YouTube Slowly Veggie Polska

Start / Inspiracje / WYWIAD: Zdrowo najedzona

Zdrowo najedzona

WYWIAD: Zdrowo najedzona

Pamela Cichoń, autorka bloga "Zdrowo najedzona", jest mistrzynią w robieniu fit słodkości! Oprócz produkcji ciast, deserów i pralinek, które można jeść bez wyrzutów sumienia, jest trenerem personalnym i bacznie śledzi trendy dietetyczne. W wywiadzie, którego udzieliła redaktorce Marlenie Stremler, opowiada, jak być fit na diecie roślinnej, a do tego jeszcze jeść pysznie i cieszyć się gotowaniem.

Dieta roślinna obecnie uznawana jest przez dietetyków za jedną z najzdrowszych na świecie. Jednak za każdym jadłospisem stoją jakieś wady i zalety. Na co powinniśmy zwrócić uwagę jedząc wegetariańsko lub wegańsko?

Przede wszystkim ważne jest, żeby dieta była odpowiednio zbilansowana, czyli zawierała wszystkie składniki pokarmowe, niezbędne nam do prawidłowego funkcjonowania. W przypadku diety roślinnej należy więc zadbać szczególnie o źródła białka - jajka, nabiał, orzechy oraz warzywa strączkowe. Drugi ważny aspekt o jakim warto pamiętać to różnorodność. Wybierajmy sezonowe warzywa i owoce, najlepiej od lokalnych producentów, łączmy je z kaszami, makaronami, kombinujmy ze smakami, a uda nam się uniknąć monotonii w diecie!

Niektórzy stosują dietę roślinną jako odchudzającą. O co warto zadbać, aby zrzucić zbędne kilogramy i będąc wege?

Na pewno o regularne, zróżnicowane posiłki, odpowiednie porcje i unikanie przetworzonej żywności. Nikt nie każe nam liczyć kalorii, ale z doświadczenia wiem, że dla niektórych, zwłaszcza na początku, bywa to pomocne. Byle nie stało się naszą obsesją! Mnie samej często zdarza się to robić, ale tylko dlatego, że lubię mieć z góry zaplanowane menu na cały dzień, a czasem nawet kilka dni. Dzięki temu praktycznie nie zdarzają mi się sytuacje, w których nie wiem co mam zjeść lub nie mam czasu na przygotowanie posiłku i jestem zmuszona sięgnąć po jakiegoś “gotowca”.

Orzechy, awokado, mleko kokosowe… to must have w kuchni każdego wegetarianina. Te produkty są dość tłuste i zawierają sporo kalorii. Czy w nadmiernej ilości mogą nam zaszkodzić?

Teoretycznie wszystko w nadmiarze może być dla nas szkodliwe. Jednak produkty takie jak awokado czy orzechy są przede wszystkim zdrowe, zawierają ważne dla nas składniki mineralne i tłuszcze. Dzięki temu są również sycące - wystarczy garstka orzechów, żeby poradzić sobie z niespodziewanym atakiem głodu. Nie możemy patrzeć na jedzenie przez pryzmat jego kaloryczności, ale korzyści jakie daje naszemu organizmowi. Wyznaję zasadę, że do diety można wprowadzić praktycznie wszystkie produkty, byle zachować przy tym zdrowy rozsądek!

Jesteś mistrzynią fit słodkości. Jakie wege i zdrowe łakocie proponujesz swoim czytelnikom?

Rzeczywiście można powiedzieć, że zdrowe słodycze to moja specjalność. Przede wszystkim proponuję czytelnikom przepisy, w których nie ma cukru, a tradycyjną mąkę zastępuje zwykle mąka owsiana, kokosowa czy nawet ciecierzyca! W ten sposób można przygotować praktycznie nieskończoną liczbę deserów, które zadowoloną nawet najbardziej wybrednego łasucha. Dużą popularnością cieszą się trufle, np. z kaszy jaglanej i masła orzechowego lub kokosowo-dyniowe, bo są proste do zrobienia i prezentują się naprawdę efektownie. Proponowane przeze mnie przepisy nie wymagają wielkich umiejętności kulinarnych, a gwarantuję, że ich przygotowanie daje ogromną satysfakcję!

Czy trudno jest jednocześnie dbać o linię i być kulinarnym hedonistą?

Odpowiedź na to pytanie znajduje się na moim blogu, gdzie staram się udowodnić, że to wcale nic trudnego! Mimo, że wiele osób odżywia się zdrowo, mamy coraz większą wiedzę na ten temat i przede wszystkich dostęp do zdrowych produktów, wciąż funkcjonuje wyobrażenie, że bycie fit wiąże się z jedzeniem sałaty popijanej wodą. Nic bardziej mylnego. Zdrowa dieta daje bardzo szerokie spektrum możliwości smakowych i tak naprawdę dozwolone jest wszystko, ważne żeby podejść do tematu z głową i umiarem. Jeśli od czasu do czasu mamy ochotę nieco zaszaleć, zróbmy to, a z całą pewnością wyjdzie nam to na dobre!